Tanár vagyok - hazudok! Ez a dolgom!

Éppen ezért portfóliót írok. Én vagyok a legszebb, a legjobb, a legokosabb. 30 évre visszamenőleg is pontosan tudom, hogy mikor, milyen órákat tartottam, hisz dokumentáltam, mert már akkor ígérték, hogy ez nekem jó lesz, és ugye: ígéretekkel tele a padlás - még mindig. Téged is ellenőrizlek, mert jobb vagyok nálad, mindenben többet tudok, mint te, mestere vagyok a szakmámnak, és a te szakmádnak is. Sőt, már én ellenőrzöm magam is ("tolmácsot kérek"-effektus, csak nekem még nincs olyan házam), ahogy egy jó PÖCS teszi! Ezt kell tennem. Kötelező.  Ez a dolgom. 

Hazudni kell, ha tagja akarok maradni a Nemzeti Pedagógus Karnak, hogy eleget tegyek az elvárt normáknak, az etikai kódexeknek, a hazámnak, de legfőképpen az ország vezetőinek. Kötelező. Ez a dolgom.

Hazudni muszáj, ezért gyártom a papírhegyeket és könyvelem le a 32 órámat a munkahelyemen. Kötelező bent lennem, tehát bent vagyok. Ez a dolgom.

Hazudni jó dolog, ezért azt írom a naplóba, amit a tanmenetben leadtam; azt is tanítom, méghozzá erőltetett menetben, de egyénre szabottan, mindenkinek ugyanazt.  Amire köteleznek. Ez a dolgom.

Jól működik...
Megtanítalak gondolkodni. Megtanulod, hogyan használd fel az ismereteidet. Megtanulod, hogyan legyél tisztességes, becsületes, embertársaiddal szemben korrekt, hazádnak jó polgára. Egyéni döntésekre képes, kreatív elmével megáldott, jó munkaerő leszel. Ez a te dolgod!

Tanár vagyok, értelmiségi. Jaj, már megint hazudtam!?

(Kép forrása: http://eskipaper.com/pinocchio-9.html#gal_post_61180_pinocchio-9.jpg)

Szerző: Ember szól  2015.10.24. 21:02 22 komment

Címkék: oktatás diák tanár tanuló pedagógus

A bejegyzés trackback címe:

https://emberszol.blog.hu/api/trackback/id/tr818018563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

©________ 2015.10.25. 12:32:20

kotelezo benn lenni a munkahelyen? skandallum.

obivankenobi 2015.10.25. 13:28:30

Én értem, teljesen igaz. Kérdés, hogy meddig lehet úgy bírni, hogy folyamatosan szemen köphetnénk magunkat...
Csupacsí-nek: 3 különböző módon adminisztrálom, hogy mivel töltöm a benti 32 órámat, de az otthoni ugyanennyi a kutyát sem érdekli.

tóanyó 2015.10.25. 14:26:19

Valós helyzetjelentés. Csupacsí: nem tudom, hol dolgozol, de tudnod kell, hogy régebben huszon-egynéhány órában kellett az iskolában közvetlenül a tanulókkal foglalkozni, a többi a 40-ből dolgozatjavítás, verseny, felkészülés. Ez változott meg nem éppen észszerűen.

ppppalika 2015.10.25. 15:03:13

@Csupacsí: Ha az otthon - saját pénzen biztosított - feltételeket biztosítják a mindenkinek a munkahelyen is, akkor rendben.
Tehát: szakkönyvek, igény szerint hozzáférhető számítógép, csend, nyugalom.

Ez kifejezetten az a munka, ahol teljesen mindegy lenne, hogy mennyi idő alatt, de oldja meg a feladatot. Ha valakinek 10 perc egy dolgozat javítása, akkor annyit töltsön el vele, akinek 25, akkor annyit. Legyen tisztességgel, korrekt módon javítva, azt ellenőrizzék, ne pedig azt, hogy hol és mennyi idő alatt.

Ember szól 2015.10.25. 15:10:19

@Csupacsí: azt hiszem, nem értetted meg. Javasolhatok valamit? Nézd meg Pinocchiót jól, aztán olvasd el újra! Hajrá!

esernyősEvezős 2015.10.25. 21:54:57

@Csupacsí:
Na, téged pontosan egy ilyen "tanár" tanított valamikor: azt hazudta, hogy képes vagy megérteni egy elolvasott szöveget ....

Ember szól 2015.10.26. 01:02:55

Legyetek szívesek finoman! Ha lehet, ne bántsuk egymást! Mindenkinek van elég baja. Köszönöm! :)

tibsi 2015.10.26. 07:48:17

Nekem az az egésszel a legnagyobb bajom, hogy ez a pedagógus minősítési rendszer megkérdőjelezi az államilag elismert diplomám érvényességét. Ha két „vizsgán” sem felelek meg egy halom sztenderdnek, és bizonyos indikátorok nem jelzik a kompetenciáim megfelelő erősségét, akkor ignorálják a diplomám, és nagy ívben kirúgnak. Önjelölt, gyorstalpalón kiképzett „szakértőkön” múlik közel 130.000 pedagógus sorsa. Nevetséges...

DAnna 2015.10.26. 08:14:16

@tibsi:
Én szívem szerint mindenkit, nem csak a pedagógusokat, számon kérnék időnként arról, hogy még naprakész-e a tudásuk, amire a diplomát kapták, és szerintem elég sokan elbuknának.
Az más kérdés, hogy az a vizsga mennyire jól van megszervezve, de a vizsga önmagában nem gond.
Ha valaki 10-20 éve szerzett egy diplomát, azóta történtek dolgok, amiket illene figyelembe venni, megtanulni, képben lenni vele.
Sajnos elképesztően felkészületlen és alkalmatlan pedagógusokba is botlottam életem során mind tanulóként, mind szülőként. Mellettük szenvednek a gyerekek. Aztán jön egy langyos, belefásult, kiégett átlag, ők legalább nem ártanak, eladják az anyagot, kész. És van pár jó, akihez élmény járni. Kevesen vannak.
A pedagógusi pálya roppant fontos lenne, mert a gyerekek egy életre szóló benyomásokat szereznek az iskolában, ott teszik meg életük első felelős lépéseit. Nem mindegy, hogy milyen közeg fogadja őket, és milyen tapasztalatokat szereznek.
A gyerek egy érzékeny műszer. Tudja, ha a pedagógus nem őszinte, nem hiteles, megérzi, és onnantól elúszott minden.

Makáts Dezső 2015.10.26. 09:50:34

Kedves Anna!

1993 óta elő van írva, hogy hétévente teljesítsünk 120 óra továbbképzést. Más kérdés, hogy mikor, mert néha sajnálom az így kieső időt, amit a diákokkal tölthetek. De akár még a tanítási szünetekben is hajlandó lennék megtenni, bár némelyiket önerőből kéne fizetni /nem is keveset/. Mivel a portfólió készítése alól azok, akiknek már kevesebb, mint tíz éve van hátra a pályából, fel vannak mentve, ezért ők, ha alkalmatlanok, ha nem, nem lesznek ilyen módon ellenőrizve. Ráadásul a portfólió, ahogy megvalósult, rossz. Korábban is volt ellenőrzés, szakmai is. Az igazgató(-helyettes), a munkaközösség-vezető, és a szakfelügyelő-szaktanácsadó is ellenőrzési joggal bírt. Egyszerű, olcsó és tiszta rendszer volt. Mindenki elfogadta. Az óralátogatásról a meglátogatott tanár és az óralátogató is kitöltött egy pár oldalas kérdőívet, személyesen is megbeszélték, és megírták a jelentést. Akkor ez mire jó?

natalja (törölt) 2015.10.26. 09:58:17

@DAnna: Természetesen, neked is igazad van. Valóban sok a pályára alkalmatlan pedagógus. De azt ki és hogyan garantálja, hogy a pedagógusokat minősítő "szakértő" nem egy általad említett, pályára alkalmatlan, kiégett, megkeseredett pedagógus? Ki garantálja, hogy az ún. szakértők tévedhetetlenek, és az általuk osztogatott pontszámok reálisak lesznek?
Ez egy nagyon félelmetes rendszer így. Ők ugyanolyan pedagógusok, mint akármelyik ellenőrzött pedagógus, annyi különbséggel, hogy elvégeztek egy tanfolyamot. (amire bárki képes lenne) S máris olyan hatalom van a kezükben, hogy akár egy teljes életpályát elvághatnak, csak azért, mert ők másképpen gondolnak ezt-azt...
Persze, sok az alkalmatlan pedagógus, de valóban ez a módja annak, hogy kiszűrjék?
Ettől valóban javulni fog az oktatás színvonala?

DAnna 2015.10.26. 10:22:25

@natalja: Nem tudom, mitől javulhatna az oktatás színvonala, én sajnos egyre kevésbé vagyok optimista ezen a téren.
Jelenleg azt látom a legnagyobb gondnak, az alkalmatlan tanárok kiszűrésében, hogy ha adott egy iskola tanári közössége, és van benn egy tanár, akiről mindenki (diákok, szülők és a kollégái is!) tudják, hogy alkalmatlan, akkor sem történik semmi. A tanári kar összezár, és leplezik, védik, elnézik neki, amit művel, közben meg gyerekek mennek tönkre esetlegesen a keze alatt lelkileg, vagy éppen a tudásuk lesz használhatatlan.
Nem tudom, mi lenne a jó módszer ez ellen, de hogy a jelenlegi így nem jó, az biztos.
Szerintem egyszerűen csak egy őszintébb ország kellene, éppen ezért hoztam fel ez alatt a poszt alatt a problémát.

natalja (törölt) 2015.10.26. 10:35:28

@DAnna: Egyetértek. (Pont ez a félelmem: az alkalmatlanokat eddig sem dobta ki a rendszer, ez az új sem fogja...., és ha most szakértő lett egyik-másik, akkor viszont hajajajajaj... )
Azt értem, hogy mi a cél, de a megvalósítás módszere nem épp a legmegfelelőbb.
Az alkalmas, lelkiismeretes tanárokat viszont idegesíti ez az egész, elvonja a figyelmet, energiát, lelkesedést a napi - igazán fontos - feladatokról.

DAnna 2015.10.26. 10:39:34

@natalja: A selejt kipiszkálása is fontos feladat lenne, mert egy rossz tanár híre sokkal messzebbre eljut, mint tíz ó tanáré. Ráadásul ez nem is irreális, mert szülőként nekem mindegy, hogy az iskolában van tíz jó tanár, ha van egy, akitől a gyerek hasmenést kap reggel, amikor iskolába kellene indulnia, vagy nyöszörögve rémálmodik éjjel, mert nem tudják a jó tanárok semmissé tenni, amit az az egy tesz, csak ha kivetik maguk közül.

Ember szól 2015.10.26. 13:40:10

A cél nem a rossz tanárok kiszűrése, hanem az egzisztenciális félelem fenntartása azoknál, akik a gyermekek agyát közvetlenül befolyásolhatják. Ezért is kell hazudniuk a tanároknak. Ezzel, valamint a közben megszületett törvényekkel, tantervekkel és a tankönyvpiac államosításával közvetlenül manipulálhatók a gyerekek és olyanná nevelhetők, amilyenné a hatalom szeretné. Engedelmes bábokká.

János Lipcsei 2015.10.26. 16:47:32

Amikor én 39 éve megkaptam a gépészmérnöki diplomámat , osztályfőnökünk beszédet mondott nekünk:
Elmondta hogy megszereztük a legmagasabb végzettséget , amit csak lehet . Szerezhetünk még diplomákat de azok sem lesznek ennél magasabbak.Nem kell elévülésről papolni , mert abból is vizsgáztunk hogy fejlődőképesek vagyunk a magunk eszétől is.Ha nekem valaki azt mondaná hogy vizsgázzak újra mert nem hisznek az oklevelemnek , akkor azt én elhajtanám a jó kurva anyjába . Nem tudom hogy a pedagógusok miért nem teszik ugyanezt , miért várnak és kire várnak hogy megtegye helyettük ?!

75latnok 2015.10.26. 17:56:42

@Csupacsí: Kedves "Okoska"!

A tanárok/óvónők munkaidejének egy része a következő órákra/foglalkozásokra való felkészülésből áll. Igen ez az amikor otthon az egész család (mivel az Én feleségem óvónő) azzal tölti a közös délutánt, hogy a gyerekeknek (a tiédnek is, bár az ilyen minek szaporodik?) előkészítse a másnapra szükséges barkácsolni valót, vágunk, faragunk lyukasztunk. Persze a saját pénzünkből vesszük, mivel az óvodának nincs rá kerete, a szülőknek szintén nincs (de az elvárások megvannak ugye a Te részedről is). És igen ezt az időt otthon lehetett korábban tölteni. Most nem, így a napi munkaidő után jön a kiscsoportos foglalkozás a sok 3H-s gyermeknek, majd otthon a napi munkaidő 9-12 óráit a fentebb leírt tevékenységgel. A tanárok persze nem barkácsolnak, hanem feladatokat állítanak össze, dolgozatot javítanak, előkészítenek, fejlesztenek és igen az alapanyag jelentős részét Ők is a saját pénzükből. Te mennyit is áldozol a sajátodból a cégedre? Te mikor szerveztél gyűjtést, hogy Tomikának legyen cipője, mert otthon nem teli rá, és most már elég hideg van ahhoz, hogy tornacipőbe menjen oviba?

Tudjuk a választ, de azért itt nagy az arcod.

De majd, ha mindenkiből kiölték a lelkesedést, akkor ne álmélkodj, hogy nem lesz aki nevelje a gyermeked, felkészítse az életre, tanítsa, hogy vihesse valamire....

Ember szól 2015.10.26. 18:38:21

@75latnok: ne vedd zokon, kedves látnok, de nem értek egyet veled.
Először is teljesen felesleges személyeskedned, ezért kérlek, ne tedd!
Másodszor pedig pont egy olyan példát hoztál, amivel a kedves feleséged - és közvetve te is - pont fenntartjátok ezt a rendszert. Tudom, hogy jó a szándékotok, de mégis ártotok vele, mert így a Csupacsíhez hasonló szülők sosem fogják megtudni, hogy az állam egyáltalán nem biztosítja a munkátokhoz a megfelelő feltételeket. Tulajdonképpen azzal is "hazudnak" a pedagógusok, ha saját pénzből veszik meg a szükséges felszereléseket.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2015.10.27. 08:22:44

A továbbképzésnél (is) ott látom a problémát, hogy nem az a célja, hogy valódi, használható információt nyújtson, hanem egyrészt az, hogy valami papíron ki legyen pipálva a "továbbképzés" pont, másrészt az, hogy mindenki, aki a szervezésében konkrétan NEM vesz részt, csak valahol a háttérben motoszkál, kaphasson egy rakás pénzt. Nővérem tanár, számos kötelező továbbképzést a saját pénzéből fizetett, de úgy még nem jött haza, hogy azt mondta volna, "ez igen, ezt érdemes volt meghallgatni", csak úgy, hogy "megint elcsesztek az életemből x órát". A pedagógusok továbbképzése ugyanabban az eszetlen, gyakorlattól teljesen elrugaszkodott, "csak meglegyen már" rendszerben zajlik, amelyikben maguknak a gyerekeknek az oktatása (de említhetném a mezőgazdasággal foglalkozók kötelező képzését is, melyről traktoros ismerős úgy jött haza, hogy mérgében belehajtott a kapuba (: )

Tücsök2007 2015.10.27. 12:30:14

Tanár vagyok...és szívok. 2014.04.30-ig feltöltöttem a portfóliómat, hiszen volt 14 évem és volt szakvizsgám (ugye a gyes nem számít bele, mert az nem "gyakorlatban eltöltött idő"). Tisztességgel, becsülettel, sok-sok idő és energia ráfordítással összeraktam. Azt gondoltam, ez az elvárás, megpróbáltam megfelelni neki, a saját magam által felrakott léchez képest is megfelelően. A gyerekeim átkonvertálták, segítettek, ja bocs, nem vagyok egy informatikai zseni, bár elboldogulok a géppel,de ez már nekem túl bonyolult volt. A családom a rángó szememet látva inkább lemondott a vasárnapi sütiről pár hétig. Na, túl voltunk rajta, dörzsölgettük a tenyerünket a többi hasonló korú és végzettségű kollégával, hogy ez már döfi, igen, megcsináltuk, nem is akárhogyan. Erre nyáron jött egy üzenet, hogy bocs, de megváltoztattuk a portfólió felületét, amit eddig csináltatok, az eltűnt, semmissé vált, ugyan mi nem szóltunk előre, de szokásunkhoz híven szívatjuk a bandát, tehát most töltsétek fel újra az egészet az új felületre. Eltelt másfél év. Az egyik útmutató szerint 3 évesnél nem lehet régebbi a feltöltött anyag, de ezzel szembemegy a szakszolgálatokra vonatkozó friss útmutató, miszerint 1 évesnél nem lehet régebbi a feltöltött szakértői vélemény. Mit jelent ez a gyakorlatban? (csupacsínek tagoltam írom): az e-gé-szet ki-dob-hatom az ab-la-kon és áll-ha-tok ne-ki új-ra, mert a másfél évvel ezelőtti anyagok ugyebár egy évnél régebbiek. Nov. 30. a határidő.
Mi nem kértük, hogy új felület legyen. Mi nem kértük, hogy ugyan már, hadd írhassuk újra. Mi nem kértük ezt az egész portfóliót és PÖCS-séget sem. Ugyancsak csupacsínek szeretném jelezni, hogy a heti munkaóránk a pedagógiai szakszolgálatoknál 55-60 órás, lehet itt állni stopperrel a kezében, a szombat-vasárnapi véleményírások is beleszámítanak ám! (És aki érti, tudja: INYR!!!)Persze tudom, el lehet menni másik munkahelyre, ha ez ennyire fáj. Nekem nem a munka fáj, nagy teherbírásúnak gondolom magam (és a feletteseimnek, kollégáimnak is ez a visszajelzése). Az eljárásmód fáj, hogy semmibe veszik az emberi mivoltomat, hogy egyszerűen hülyének néznek. Négy diplomám van. Ezeket nem az Ecserin vettem. Hogy miért költ a pedagógus saját pénzéből a munkájára? Mert a KLIK nem ad!!! Időnként megjelenik a gázos, hogy leszerelje a gázórát, mert a KLIK nem fizette ki. Időnként kikapcsolják a telefont, mert a KLIK nem fizette ki. És rendszeresen nincs papír, boríték, fénymásoló parton/toner. Nem fizetik ki az útiköltséget, de vidékre kirendelnek. A színes papír, ragasztó stb. esélytelen, ha változatossá akarod tenni az órát/foglalkozást/fejlesztést, kénytelen vagy a saját pénztárcádból finanszírozni azt. Vacakok az óráid? Nem vagy elég kreatív/színes/megújuló? Na, majd a PÖCS beint. Kapjak csak egy elégedetlen szülőtől vissza kérdőívet, majd megnézhetem magam, hiszen eszerint fognak értékelni, minősíteni.
Előírják a szakszolgálatoknál a kötelező szakvizsgát, de egyetlen fillért sem adnak rá. Ja, a konzultációs napokat dolgozd le előre....miközben saját zsebedből fizeted a négy félves több százezer forintot.
De az egésznek mégiscsak a csúcsa, amivel kezdtem: írhatom újra az egész portfóliómat, fényezhetem magam ismét, írhatok reflexiókat a szakértői véleményeimre a 8 kompetencia szorozva 77 indikátor tükrében... mindezt csak azért, mert valaki egy meleg szobában, puha székben ülve megvilágosodott, hogy még lehetne fokozni a szívatást: a tavalyiak írják újra az egészet. Úgyis ráérnek. Tényleg. Csak sajnos az ellátandó gyerek útban van ehhez!!!

DAnna 2015.11.05. 10:26:22

@Tücsök2007: Kedves Tücsök! Mivel úgy tűnik számítógépen írta meg a tavalyit, gondolom el is mentette saját magának. Ez pedig azt jelenti, hogy az alap megvan. Nem kell az egészet újraírni.
Nekem pl. évek óta kell önértékelést írnom. Megvan elmentve természetesen nekem az összes, évekre visszamenőleg, mert ha az ember dolgozik valamivel, amiben sok energiája van benn, nem másra fogja bízni, hogy majd ő megőrzi.
Így aztán, amikor új önértékelést kell írnom, akkor megnyitom az előző évit, kijavítom a dátumokat a jelenlegi évnek megfelelően, elmentem más néven, aztán elolvasom, és ahol szükséges,. ott belejavítok. Majd bolond lennék újraírni az egészet ...

Tücsök2007 2015.11.05. 13:07:01

@DAnna: Köszönöm az ötletet, minden el van mentve, csakhogy a pedagógiai szakszolgálatoknál szakértői vélemény készül, ami egy adott gyereké, 2-3 óránkét jön egy másik gyerek, annak a vizsgálatok után készül egy másik vélemény...mindenkinek más-más eredmény születik, más-más reflexióval...minden egyéni és problémafüggő. A dátumok átírása hamisítás - ellenőrzéskor elővehetik az eredetit, akkor meg ugyebár bukta van. Annyi a fejlemény az ügyben, hogy végre kielégítő választ kaptunk az OH-tól, hogy nem kell újat feltöltenünk, jó a korábbi is - de ezt megelőzően olyan válasz is érkezett (gondolom egy másik irodából), hogy mivel nem lehet régebbi egy évnél a feltöltött vélemény, ezért természetesen újat/újra kell csinálnunk. Csak mi nem először töltjük, hanem a rendszer kényszerít minket arra, hogy a korábban megírt és elkészített dolgainkat másik felületre töltsük fel ismét. A szakszolgálatok kicsit más, mint az iskola, nem is vagyunk oktatási-nevelési intézmény, hanem közoktatási intézmény (nagyobb zsák), mégis folyton az általános iskolára kitaláltakat akarják ránk erőszakolni. Országosan kb. 5 ezer fő persze könnyen elsikkad a többi között.
süti beállítások módosítása